אחד מביטוייה של הטכנולוגיה המתקדמת בתחומי הלמידה בעשורים האחרונים מופיע בדמותה של הלמידה מרחוק. E-Learning, המוכר בשמות נוספים כלמידה מרחוק, למידה ווירטואלית (ובאנגלית E-Education).
הלמידה מרחוק (E-Learning) תרמה להתפתחותם של אמצעים אלקטרוניים חדשים המאפשרים גישה נוחה לאינפורמציה בזמן ובמרחק קצרים. כלים טכנולוגיים כגון סרטוני ווידאו, מולטימדיה, גרפים ואנימציות יחד עם הנגישות לספריות וירטואליות ולספרים ולמאמרים אלקטרוניים מקנים את האפשרות להשגת אינפורמציה ולהתעדכנות במידע חדש מכל מקום בעולם ובכל שעה נוחה. הטכנולוגיה משולבת בחיינו כתלמידים, סטודנטים, עובדים, מנהלים ומעסיקים.
רבים לא מודעים למורכבות בתהליך שילוב טכנולוגיה בחינוך, או לא מזהים את ההיבטים המגוונים ואת השיקולים המעורבים בעת קבלת החלטות ברמת קובעי מדיניות לטווח ארוך וברמת המרצה, המשלב טכנולוגיות אלו בהוראתו. ענת כהן ורפי נחמיאס מאוניברסיטת ת"א מצגים במאמרם – עלויות ותועלות של שילוב האינטרנט בהוראה האקדמית: מה בין המדעים המדוייקים ומדעי הרוח והחברה.
מודל עלות ותועלת - המודל כולל (א) מסגרת תיאורטית, המגדירה את מרכיבי העלויות והתועלות של הוראה אקדמית משלבת אינטרנט בשישה ממדים: מרכיבי עלויות, הקשורים בתשתיות טכנולוגיות ותפעוליות, מרכיבי עלויות הקשורים בפיתוח הקורס, בהכנתו ובהוראתו, ומרכיבי תועלות, הקשורים בייעול תהליכי ההוראה והלמידה, בשיפור איכות ההוראה, בהיבט הרגשי ובשיפור ניהול המידע; (ב) כלי ניתוח חישובי, המתרגם את מרכיבי המודל לערכים כמותיים בהתבסס על נתונים אמפיריים הנאספים בקבצי לוג אינטרנטיים ( Web-log files ), תוך שימוש בטכניקות של כריית נתוני רשת (Web-Mining). לכל אחד ממרכיבי העלויות והתועלות שבמודל הוגדרו פונקציות חישוביות ( Y=f(X)*M ), המתרגמות אותם לערכים כמותיים במונחים של "מטבעות" מארבעה סוגים (יעילות/כסף וזמן, איכות, היבט רגשי/שביעות רצון וניהול מידע) בעבור כל אחד מבעלי העניין העיקריים המעורבים בתהליך שילוב האינטרנט בהוראה: הסטודנטים, המרצים והאוניברסיטה Cohen & Nachmias, 2009)). האינדיקטורים הם משתנים בלתי- תלויים הנשלפים מקבצי-לוג של מערכת ניהול הלמידה. הם מאפיינים את אתרי הקורסים, את תהליכי ההוראה המתקיימים בהם ואת השימוש שנעשה בהם; הפרמטרים מתרגמים את העלויות והתועלות לערכים כמותיים; והמנגנון החישובי הינו אוסף הפונקציות החישוביות, שפותחו לכל אחד מהמרכיבים. המודל יושם על אתרי קורסים באוניברסיטת תל-אביב, המייצגים תהליכים רחבי היקף של שילוב האינטרנט בהוראה ובלמידה בקמפוס שלם. אוכלוסיית המחקר כללה 3,453 אתרי קורסים אקדמיים שהופעלו במסגרת Virtual TAU.
באמצעות כלי הניתוח החישובי הופקו קבצי פלט, בהם הוצגו העלויות והתועלות, שנבעו משילוב האינטרנט בהוראה בכל קורס במהלך סמסטר מנקודת מבט האוניברסיטה, מרצים וסטודנטים. ערכי העלויות והתועלות שהתקבלו כתוצאה מהחישובים סוכמו לארבעה סוגים של "מטבעות" (מטבעות יעילות = כסף; מטבעות איכות; מטבעות רגש; ומטבעות ניהול מידע) לכל אחד משלושת בעלי התפקידים.
נמצא כי המרצים הם המשקיעים העיקריים בעוד שהסטודנטים הרבים, המשתמשים במערכת ניהול הלמידה קוצרים את מרב התועלות. כמו כן, ניכר כי האוניברסיטה בעבור השקעה לא רבה זכתה ביוקרה והמרצים הפיקו את התועלת הרבה ביותר בהיבטים של ניהול מידע.
יום רביעי, 29 בדצמבר 2010
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
היי אילנית,
השבמחקאני אמירה סטודנטית מקורס תקשוב ולמידה. נכנסתי לבלוג בכדי להתנסות בשימוש בו ולבדוק אפשרות שילובו, ככלי בהליך הלמידה. הכלי "בלוג" כאמצעי למידה העברת מידע וקבלת מידע ושיתוף האחר, מעניין. מסייע גם בלמידה מרחוק. גם הנושא שקראתי והמידע מאוד מעניין, אפשר להיעזר בו ולהשתמש בבלוג ויש בו נושאים מעניינים בלימוד תלמידים מבוגרים בגיל שיודעים להשתמש בו. אך, זה לא מתאים לתלמידים שאני מלמדת, שיש להם קושי רגשי. הקשר פנים אל פנים חשוב מאוד בעבודתי. אני מורת וגננת שילוב, מלמדת ילדים שעדיין יש להם קשיים בידע ובהבנה בסיסית. השנה מלמדת בגנים. אולי, בשנים הבאות אוכל להיעזר בבלוג ככלי, במידה ויהיה לי תלמידים מבוגרים יותר. למרות שבניית בלוג והשימוש בו דורש השקעה רבה ומאמץ רב יותר להכנת חומר שמתאים לבלוגרים. וזה דורש מממני אישית, עיון מחדש בתפיסות הפדגוגיות ובפיתוח דרכי הוראה חדשה ומיומנויות בשימוש בכלים טכנולוגיים . תודה על המידע
היה מאוד מעניין לדעת ..
היי אילנית,
השבמחקאני אמירה סטודנטית מקורס תקשוב ולמידה. נכנסתי לבלוג בכדי להתנסות בשימוש בו ולבדוק אפשרות שילובו, ככלי בהליך הלמידה. הכלי "בלוג" כאמצעי למידה העברת מידע וקבלת מידע ושיתוף האחר, מעניין. מסייע גם בלמידה מרחוק. גם הנושא שקראתי והמידע מאוד מעניין, אפשר להיעזר בו ולהשתמש בבלוג ויש בו נושאים מעניינים בלימוד תלמידים מבוגרים בגיל שיודעים להשתמש בו. אך, זה לא מתאים לתלמידים שאני מלמדת, שיש להם קושי רגשי. הקשר פנים אל פנים חשוב מאוד בעבודתי. אני מורת וגננת שילוב, מלמדת ילדים שעדיין יש להם קשיים בידע ובהבנה בסיסית. השנה מלמדת בגנים. אולי, בשנים הבאות אוכל להיעזר בבלוג ככלי, במידה ויהיה לי תלמידים מבוגרים יותר. למרות שבניית בלוג והשימוש בו דורש השקעה רבה ומאמץ רב יותר להכנת חומר שמתאים לבלוגרים. וזה דורש מממני אישית, עיון מחדש בתפיסות הפדגוגיות ובפיתוח דרכי הוראה חדשה ומיומנויות בשימוש בכלים טכנולוגיים . תודה על המידע
היה מאוד מעניין לדעת ..
הי אילנית
השבמחקשמי אפרת אבגי סטודנטית לניהול מערכות חינוך כמוך, במכללת אור יהודה. נכנסתי לבלוג שלך בעקבות משימה שקסלנו בקורס תקשוב. נהנתי מאוד לבקר בבלוג שלך הנושאים שהעלית מצטו חן בעיני וכן העיצוב. אפרת אבגי