יום שבת, 18 בדצמבר 2010

מורה מקוון

ההוראה המקוונת תופסת כיום מקום נכבד במערכת ההשכלה בארץ ובעולם למורה תפקיד מרכזי ומשמעותי גם בהוראה מקוונת ולכן הוא מהווה גורם חשוב. מה נדרש ממורה על מנת שנוכל לכנתו "מורה מקוון".
סביבת הלמידה המקוונת דורשת מהמורים עיון מחודש בתפיסות הפדגוגיות שלהם, פיתוח דרכי הוראה חדשות ומיומנות בשימוש בכלים הטכנולוגיים. המעבר להוראה מקוונת דורש השקעה ומאמץ רב ומורים רבים שואלים את עצמם האם להצטרף? במה זה כרוך? מהו הערך המוסף של דרך זו? מהם תפקידי המורה המקוון ? אילו תכונות, מיומנויות וידע נדרשות מהמורה המקוון ? מהם האתגרים, הקשיים והתסכולים ? מהו היחס בין היקף העבודה והתגמול של מורה מקוון ?
אברום רותם העלה במאמרו קווים לדמותו של המורה המקוון
פרופיל המורה המקוון בהיבטים המרכזיים בו: על שלושה דברים המורה המקוון עומד: (1) על הוראה, (2) על טקסט דיגטאלי (3) על מרחב מקוון
הוראה- המורה המקוון הוא מורה. מורה שעושה מלאכתו נאמנה במסגרת הוראה בבית הספר. מורה מקוון פועל באופן סדור מול קבוצת לומדים ("כיתה") באופן סדור ועקבי.
טקסט דיגטאלי- המורה המקוון מנגיש לתלמידיו את המידע, הוראות הלמידה, הנחיה ותמיכה גם באמצעות טקסט דיגיטאלי .המורה מפעיל בפועל שעור בכתה, בבית הספר, כשהוא מדגים, מציג, מסביר ומראה באמצעות טקסט דיגיטאלי המוקרן על לוח/ מסך בכתה לשם צפייה על ידי כל הלומדים, או באמצעות המחשבים המצויים בכתה .כאשר מדובר בהוראה בסביבת למידה מקוונת בשעור מקוון (למידה מרחוק): המורה מכין מראש סביבת למידה מקוונת באמצעותה הלומדים לומדים, ללא תלות במקום, כשהמורה - מורה, אם בנוכחות ברשת כמנחה נוכח, או מתן מענה באופן אחר. גם הוראה זו נעשית באמצעות טקסט דיגטאלי, כאשר מהלך השיעור/ המטלה המקוונת מוכנים מראש או מיוצרים תוך כדי השיעור. הלמידה לא חייבת להיות סינכרונית (בו-זמנית), אלא יכולה להיעשות א-סינכרונית, ללא נוכחות מורה או לומדים אחרים בכל רגע ורגע. זאת בתנאי שהטקסט הדיגיטאלי נותן מענה לצרכי הלומדים.
המורה מנהל מרחב מקוון ייעודי לשם ההוראה- מורה מקוון מתאפיין גם בהוראה בפועל באמצעות הדגמה והנחיה בטקסט דיגטאלי . החומר הלימודי לצרכי הוראה ( המחשות באמצעות מצגות, אתרים וחומרים מקוונים הקיימים ברשת), כמו גם החומר הלימודי שעל התלמיד להתנסות, ללמוד באמצעותו ולדווח על כך, מתנהל על ידי המורה במרחב מקוון ייעודי – אתר למידה. פעילות מורה מקוון היא אם כן:
א. הוראה בכתה באמצעות לוח/ מסך/ לוח חכם של חומר הסביבה מקוונת
.ב. החומר מוגש בטקסט דיגיטאלי כך שניתן להשתמש גם במקורות וחומרים קיימים ברשת
ג. החומר שהמורה מחבר, אוסף ועורך, כולל מטלות למידה הוא מנהל במרחב מקוון ייעודי כשהתלמידים נכנסים אליו באמצעות הרשת, והאינטראקציה עם המורה לצרכי הנחיה ותמיכה, או עם לומדים אחרים (במידה והלמידה היא שיתופית) נעשית על גבי מרחב מקוון זה.

2 תגובות:

  1. שמי שרון, סטודנטית לתואר שני, תלמידה בקורס של מתי אלפר בתקשוב. בעבר, לפני שנחשפתי לנושא הלמידה המקוונת - הייתי נגד השימוש בשיטה זו. דעתי היתה כי גם התלמיד וגם המורה יוצאים נפסדים. כיום, אני מבינה את החשיבות בשימוש במחשב בכיתה ובלמידה , ומנסה בכל מקום בו רק ניתן, לשלב את השימוש במחשב ככלי המקדם למידה ומתאים למגוון רחב של תלמידים ושל חומרים ונושאי למידה. (במיוחד עם תלמידים כמו שלי - שנפלטו מבתי ספר רגילים, ומתקשים בלמידה).
    תודה על הבלוג המעניין. שרון.

    השבמחק
  2. שלום שמי אילנית, אני סטודנטית לתואר שני בניהול וארגון, ואני תלמידה של מר מתי אלפר.
    רציתי לספר כי כבר לפני עשור, העברתי שיעור תנ"ך מתוקשב לשתי כיתות בשני בתי ספר שונים, בו זמנית.
    השיעור היה מאלף, השתמשתי בכלים שונים כדי להעביר את החומר, התלמידים התנסו, שאלו , עניתי לכולם והגבתי גם כן,התלמידים עצמם הפרו אחד את השני, שכן היינו קבוצה גדולה שלמדה יחד.
    לדעתי לא ירחק היום וכל בתי הספר יהפכו למתוקשבים ,שכן עלינו לעמוד בסטנדרטים הגלובלים, וכן לעמוד בסטנדרטים שהתלמידים שלנו מורגלים אליהם.
    נהניתי לקרא את הבלוג שלך, הנושא מאוד מעניין.
    אילנית
    לאילנית שלום

    השבמחק